Potrivit art.318 alin.(1)-(2) din Codul Vamal, în cadrul regimului de admitere temporară, mărfurile străine destinate reexportului pot face obiectul unei utilizări speciale pe teritoriul vamal, cu scutire totală sau parţială de drepturi de import şi fără a fi supuse:
a) altor plăţi;
b) măsurilor de politică comercială, în măsura în care acestea nu interzic introducerea mărfurilor pe teritoriul vamal sau scoaterea lor din acesta.
Regimul de admitere temporară se poate utiliza numai în cazul în care sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) mărfurile nu suferă nicio modificare, cu excepţia uzurii normale datorate folosirii acestora;
b) este posibilă asigurarea identificării mărfurilor plasate sub regim, cu excepţia cazului în care, având în vedere natura sau utilizarea prevăzută a acestora, absenţa măsurilor de identificare nu riscă să conducă la folosirea abuzivă a regimului sau în cazul menţionat la art.290, atunci când este posibil să se verifice că sunt respectate condiţiile prevăzute pentru mărfuri echivalente;
c) titularul regimului este stabilit în afara teritoriului vamal, cu excepţia cazurilor prevăzute de Codul vamal şi de Regulamentul de punere în aplicare a Codului vamal;
d) sunt îndeplinite cerinţele prevăzute în legislaţia vamală pentru acordarea scutirii totale sau parţiale de drepturi de import.
Totodată, potrivit art.3181 alin.(1)-(3) din Cod, autorizaţia pentru utilizarea regimului de admitere temporară se acordă cu condiţia ca starea mărfurilor plasate sub acest regim să rămână aceeaşi, cu excepţia uzurii lor. Sunt acceptate reparaţiile şi întreţinerea, inclusiv revizia şi ajustările sau măsurile de conservare a mărfurilor ori de asigurare a îndeplinirii cerinţelor tehnice pentru utilizarea lor sub regimul respectiv.
Pe toată durata regimului de admitere temporară, mărfurile trebuie să rămână în proprietatea persoanei străine, dacă nu este menţionat altfel în Cod. Pe teritoriul Republicii Moldova acestea nu pot fi vândute, date în locaţiune, comodat, gajate, transferate sau puse la dispoziţia unei alte persoane stabilite pe teritoriul vamal decât cu acordul Serviciului Vamal, după plata drepturilor de import şi îndeplinirea formalităţilor vamale de punere în liberă circulaţie.
- contabilității și raportării financiare nr.287/2017, (Legea nr.287/2017), stabilește cadrul normativ de bază, principiile și cerinţele generale şi mecanismul de reglementare în domeniul contabilităţii şi raportării financiare în Republica Moldova.
Astfel, entitatea are obligația de a ţine contabilitatea şi de a întocmi situaţiile financiare în modul prevăzut de Legea nr.287/2017, de standardele de contabilitate şi de alte acte normative aprobate în conformitate cu art. 8 alin. (1) lit. b) (art.18 alin.(1)).
Potrivit pct.5 al SNC ”Stocuri”, aprobat prin Ministrului Finanțelor nr.118/2013, stocuri reprezintă active circulante care sunt:
1) destinate pentru a fi vândute pe parcursul desfăşurării normale a activităţii;
2) în curs de execuţie în procesul desfăşurării normale a activităţii; sau
3) sub formă de materii prime, materiale de bază şi alte materiale consumabile, care urmează a fi folosite în procesul de producţie, pentru prestarea serviciilor şi/sau în alte scopuri gospodăreşti.
Totodată, potrivit pct.11 al standardului menționat, stocurile se recunosc ca active circulante la respectarea simultană a următoarelor condiţii:
1) sunt controlate de entitate, adică se află în proprietatea acesteia;
2) există probabilitatea obţinerii de către entitate a beneficiilor economice viitoare din utilizarea stocurilor;
3) sunt destinate utilizării în ciclul normal de producţie/prestări servicii sau vor fi vîndute în termen de 12 luni; şi
4) costul de intrare poate fi determinat în mod credibil.
În cazul nerespectării condiţiilor prezentate în pct.11 din standard, activele procurate sunt recunoscute ca și cheltuieli curente, active imobilizate sau reflectate în conturi extrabilanţiere (pct.12).
Potrivit Planului general de conturi contabile, aprobat prin MF nr.119/2013, conturile extrabilanţiere sunt destinate generalizării informaţiei privind bunurile neînregistrate în bilanţul entităţii, dar aflate în gestiunea acesteia, creanţele şi datoriile contingente, garanţiile acordate şi primite, pierderile fiscale şi alte elemente similare.
Conturile din clasa 9 funcţionează în partidă simplă, conform căreia înregistrările se efectuează în debitul sau creditul unui singur cont, fără corespondenţă cu alte conturi.
Conturile din clasa 9 ”Conturi extrabilanţiere” sunt destinate inclusiv generalizării informaţiei privind bunurile neînregistrate în bilanţul entităţii, dar aflate în gestiunea acesteia.
Astfel, mărfurile sub regimul vamal de admitere temporară vor fi contabilizate de către entitate la contul 914 “Bunuri primite în custodie” care este destinat generalizării informaţiei privind bunurile (stocuri, imobilizări corporale etc.) primite în custodie.
În debitul contului 914 “Bunuri primite în custodie” se înregistrează valoarea contractuală a bunurilor primite în custodie, iar în credit – valoarea contractuală a bunurilor ieşite din custodie.
Soldul contului 914 “Bunuri primite în custodie” reprezintă valoarea contractuală a bunurilor primite în custodie la o anumită dată.