Agentul economic „X” transferă mijloace bănești unui partid politic. Se vor permite spre deducere în scopuri fiscale sumele respective?
Potrivit art.26 alin.(1) din privind partidele politice, donaţiile efectuate partidelor politice pot fi de următoarele tipuri:
a) donaţii în bani, altele decât cotizaţiile de membru, proveniţi din activitatea de salariat, de întreprinzător, ştiinţifică sau din cea de creaţie, desfăşurată de către cetăţenii Republicii Moldova, din burse, pensii, prestaţii sociale sau din alte venituri legale, cu excepţia ajutorului social;
b) donaţii sub formă de proprietăţi sau bunuri, servicii gratuite sau în condiţii mai avantajoase decât valoarea comercială (medie de piaţă). Aceste donaţii sunt reflectate în contabilitatea partidului politic şi evaluate la valoarea lor medie de piaţă și nu trebuie să depăşească limitele donaţiilor prevăzute la alin.(4) şi (5).
Alin.(5) al aceluiași articol prevede că donaţiile făcute de o persoană juridică unui sau mai multor partide politice într-un an bugetar nu pot depăşi suma a 12 salarii medii lunare pe economie stabilite pe anul respectiv. Persoana juridică care efectuează o donaţie în bani unui partid politic trebuie să prezinte decizia organelor sale abilitate privind efectuarea donaţiei, să înregistreze donaţia şi să o reflecte în rapoartele sale contabile, precum și să informeze acţionarii sau membrii săi despre operaţiunile efectuate.
Totodată, potrivit art.26 alin.(6) lit.e) – f) din Legea menționată, se interzice finanţarea, prestarea unor servicii cu titlu gratuit ori susţinerea materială sub orice formă, directă şi/sau indirectă, a partidelor politice de către persoanele juridice care, la data efectuării donaţiei, au datorii restante mai vechi de 60 de zile la bugetul de stat, la bugetul asigurărilor sociale de stat sau la fondul asigurărilor medicale obligatorii;
- persoanele juridice care, în ultimii 3 ani, au încheiat contracte de achiziţii publice de lucrări, bunuri sau servicii în sensul Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice;
- persoanele juridice cu capital străin sau mixt, persoanele juridice din străinătate.
Potrivit art.36 alin.(1) și alin.(2) din Codul fiscal, agentul economic rezident are dreptul la deducerea oricăror donaţii efectuate de el pe parcursul perioadei fiscale în scopuri filantropice sau de sponsorizare, cu excepţia donaţiei de alimente făcute în conformitate cu Legea nr.299/2022 privind prevenirea pierderii şi risipei de alimente, dar nu mai mult de 5% din venitul impozabil. Pot fi deduse, conform alin.(1) din prezentul articol, numai donaţiile făcute în scopuri filantropice sau de sponsorizare în favoarea autorităţilor publice şi instituţiilor publice specificate la art.51, a organizaţiilor necomerciale specificate la art.52 alin.(1), a organizaţiilor sindicale şi patronale, precum şi în favoarea caselor de copii de tip familial.
De asemenea, potrivit pct.58 din Regulamentul cu privire la determinarea obligaţiilor fiscale aferente impozitului pe venitul persoanelor juridice şi persoanelor fizice, aprobat prin , donaţiile în scopuri filantropice sau de sponsorizare reprezintă donaţii efectuate în conformitate cu prevederile art.36 alin.(2) din Cod, în scopurile prevăzute la art.2 şi 3 din cu privire la filantropie şi sponsorizare.
Deși partidele politice şi organizaţiile social-politice înregistrate conform Legii nr.294/2007 privind partidele politice, potrivit art.52 alin.(1) lit.e) din Codul fiscal, se atribuie la organizațiile necomerciale, totuși art.36 din CF admite deducerea numai a donațiilor efectuate în scopuri filantropice sau de sponsorizare.
Este important de menționat că, în conformitate cu prevederile art.1 alin.(3) și art.20 alin.(4) din Legea nr.1420/2002, transferul de mijloace financiare şi materiale, acordarea de asistenţă sub orice altă formă persoanelor juridice care urmăresc obţinerea de profit, donaţiile şi contribuţiile în beneficiul partidelor politice şi al altor organizaţii social-politice nu se consideră activităţi filantropice şi de sponsorizare. Participanţilor la activităţile filantropice şi de sponsorizare le este interzisă susţinerea şi promovarea partidelor politice, politicienilor, candidaţilor electorali, simbolurilor electorale şi de partid. Astfel, Legea nr.1420/2002 cu privire la filantropie şi sponsorizare expres prevede că donaţiile efectuate în beneficiul partidelor politice nu se consideră activităţi filantropice şi de sponsorizare.
Prin urmare, donaţiile efectuate în beneficiul partidelor politice nu cad sub incidența art.36 din Codul fiscal, indiferent de faptul dacă acestea au fost efectuate în scopurile prevăzute la art.2 şi 3 din Legea nr.1420/2002 cu privire la filantropie şi sponsorizare sau nu.
Subsecvent, potrivit art.21 alin.(5) din Codul fiscal, agentul economic care face o donaţie sub formă de bunuri, cu excepţia alimentelor donate conform Legii nr.299/2022 privind prevenirea pierderii şi risipei de alimente, se consideră că a vândut bunul donat la un preţ ce reprezintă mărimea maximă dintre valoarea neamortizată în scopuri fiscale şi valoarea de piaţă la momentul donării.
De asemenea, în conformitate cu prevederile art.24 alin.(1) din CF, se permite deducerea cheltuielilor ordinare şi necesare, achitate sau suportate de contribuabil pe parcursul perioadei fiscale, exclusiv în cadrul activităţii de întreprinzător. Conform pct.26 din Regulamentul cu privire la determinarea obligaţiilor fiscale aferente impozitului pe venitul persoanelor juridice şi persoanelor fizice, cheltuielile ordinare şi necesare reprezintă cheltuielile caracteristice gestionării activităţii de întreprinzător şi cheltuielile reglementate prin acte normative în vigoare, caracteristice pentru gestionarea anumitor tipuri de activităţi de întreprinzător, în scopul desfăşurării activităţii economice şi obţinerii de venituri.
Concomitent, potrivit pct.21 din Regulamentul menționat, în cazul efectuării donaţiei sub forma transmiterii mijloacelor băneşti, suma lor nu se permite spre deducere şi urmează a fi ajustată, dacă aceste cheltuieli au fost reflectate drept cheltuieli curente ale întreprinderii, în conformitate cu prevederile Standardelor Naţionale de Contabilitate sau ale Standardelor Internaţionale de Raportare Financiară. Astfel, cheltuielile aferente donațiilor efectuate de către agenții economici în favoarea partidele politice nu se califică drept cheltuieli ordinare și necesare, deoarece acestea nu sunt suportate în scopul desfăşurării activităţii de întreprinzător şi obţinerii de venituri.
Prin urmare, reieșind din cele menționate supra, donațiile atât în formă monetară cât și nemonetară, efectuate în folosul partidelor politice nu se permit spre deducere în scopuri fiscale.