Entitatea X a procurat de la entitatea Y utilaj (termenul de garanție 3 ani), care ulterior a fost vândut consumatorului final. Obligațiunea de reparație în perioada de garanție aparține entității Y. Însă, în decursul perioadei de garanție, utilajul a ieșit din funcțiune, iar entitatea Y a eliberat în baza facturii fiscale cu „titlu gratuit”, piese de schimb entității X. Are, în această situație, entitatea X dreptul la deducerea sumei TVA?
În conformitate cu prevederile Codului fiscal:
– Livrare de mărfuri reprezintă transmitere a dreptului de proprietate asupra mărfurilor prin comercializarea lor, schimb, transmitere gratuită / cu plată parţială, împrumutul bunurilor fungibile, cu excepţia mijloacelor băneşti, achitarea salariului în expresie naturală, prin alte plăţi în expresie naturală, prin comercializarea mărfurilor gajate în numele debitorului gajist, prin transmiterea mărfurilor în baza contractului de leasing financiar; transmitere a mărfurilor de către comitent comisionarului, de către comisionar cumpărătorului, de către furnizor comisionarului şi de către comisionar comitentului în cadrul realizării contractului de comision (art.93 pct.3) din CF).
– Livrare (prestare) de servicii reprezintă activitate de prestare a serviciilor materiale şi nemateriale, de consum şi producţie, inclusiv darea proprietăţii în arendă, locaţiune, uzufruct, leasing operaţional, transmiterea cu plată sau gratuită a drepturilor privind folosirea oricăror mărfuri, obiecte ale proprietăţii industriale şi obiecte ale dreptului de autor şi ale drepturilor conexe; activitate de executare cu plată sau gratuită a lucrărilor de construcţii şi montaj, de reparaţie, de cercetări ştiinţifice, de construcţii experimentale şi a altor lucrări; activitate de prestare a serviciilor de către administratorul fiduciar cumpărătorului şi de către administratorul fiduciar fondatorului administrării fiduciare în cadrul realizării contractului de administrare fiduciară. Se consideră livrare efectuată de către fondatorul administrării fiduciare administratorului fiduciar serviciile prestate de către administratorul fiduciar cumpărătorului în cadrul realizării contractului de administrare fiduciară (art.93 pct.4) din CF).
– Livrare impozabilă reprezintă livrare de mărfuri, livrare (prestare) de servicii, cu excepţia celor scutite de T.V.A., fără drept de deducere, efectuate de către subiectul impozabil în procesul activităţii de întreprinzător (art.93 pct.6) din CF).
– În cazul achitării T.V.A. la buget, subiecţilor impozabili, înregistraţi în calitate de plătitori ai TVA, li se permite deducerea sumei TVA, achitată sau care urmează a fi achitată furnizorilor plătitori ai TVA, pe valorile materiale, serviciile procurate (inclusiv transmise în cadrul realizării contractului de comision) pentru efectuarea livrărilor impozabile în procesul desfăşurării activităţii de întreprinzător. Se permite deducerea sumei TVA la mărfurile importate, procurate de către subiecţii impozabili pentru efectuarea livrărilor impozabile în procesul desfăşurării activităţii de întreprinzător numai în cazul achitării TVA la buget pentru mărfurile, serviciile menţionate în conformitate cu art.115. Pentru serviciile importate, procurate de către subiecţii impozabili pentru efectuarea livrărilor impozabile în procesul desfăşurării activităţii de întreprinzător, deducerea sumei TVA se permite pentru sumele TVA calculate aferente serviciilor de import (art.102 alin.(1) din CF).
– Subiectul impozabil are dreptul la deducerea sumei TVA, achitată sau care urmează a fi achitată, pe valorile materiale, serviciile procurate dacă dispune:
a) de factura fiscală la valorile materiale, serviciile procurate pentru care a fost achitată ori urmează a fi achitată T.V.A.; sau
a1) de documentul de plată care confirmă achitarea TVA la buget pentru procurarea proprietăţii întreprinderilor declarate în proces de insolvabilitate în conformitate cu prevederile Legii insolvabilităţii nr.149/2012;
a2) de documentul de plată care confirmă achitarea TVA la buget pentru procurarea proprietăţii gajate, proprietăţii ipotecate, proprietăţii sechestrate;
b) de documentul, eliberat de organul vamal, care confirmă achitarea TVA la mărfurile importate;
c) de documentul ce confirmă importul serviciilor sau achitarea lor, inclusiv plata în avans, în funcţie de ce a avut loc mai înainte;
d) de bonuri fiscale, emise de echipamentele de casă şi de control conectate la Sistemul informaţional automatizat „Monitorizarea electronică a vânzărilor”, pentru procurările a căror valoare în fiecare bon nu depăşeşte 2000 de lei, inclusiv TVA, dar nu mai mult de 10 mii de lei pentru o perioadă fiscală, cu condiţia achitării acestora prin intermediul cardului de plată de afaceri (business).
Astfel, în contextul normelor menționate mai sus, menționăm că livrarea impozabilă cu TVA, dar efectuată cu titlul gratuit reprezintă o livrare. Totodată, atragem atenția asupra faptului că dreptul la deducerea TVA este condiționat de faptul achitării sumei TVA furnizorilor plătitori ai TVA, pe valorile materiale și serviciile procurate.
Prin urmare, reieșind din faptul că suma TVA nu a fost achitată și nu urmează a fi achitată furnizorului, subiectul (cumpărător) nu are dreptul la deducerea sumei TVA aferentă acestei tranzacții.