Fondarea întreprinderii este un subiect foarte important pentru persoanele care doresc să inițieze o afacere și care inițial doresc să cunoască toate acțiunile necesare a fi întreprinse și actele ce urmează a fi întocmite în acest sens. Cu toate acestea, aspectele juridice ce țin de lichidarea întreprinderii rămân a fi nu mai puțin importante, întrucât la încetarea afacerii urmează a fi întreprinse un șir de acțiuni pentru a asigura corespunderea cadrului legal.
În continuare vom prezenta modalitățile de lichidare a întreprinderii și acțiunile ce urmează a fi întreprinse în acest context.
Astfel, legislația națională prevede mai multe modalității de lichidare a întreprinderii:
- la inițiativa contribuabilului;
- de către instanța de judecată, la solicitarea contribuabilului sau a terților interesați;
- din oficiu, de către organul înregistrării de stat, prin procedură simplificată.
Conform Codului civil sunt prevăzute următoarele temeiuri de dizolvare a întreprinderii:
1. expirarea termenului stabilit pentru durata ei;
2. atingerea scopului pentru care a fost constituită sau imposibilitatea atingerii lui;
3. hotărârea organului ei competent;
4. hotărârea judecătorească;
5. insolvabilitatea sau încetarea procesului de insolvabilitate în legătură cu insuficiența masei debitoare;
6. faptul că persoana juridică cu scop nelucrativ sau cooperativa nu mai are nici un membru.
Instanța de judecată dizolvă persoana juridică dacă:
- constituirea ei este viciată;
- actul de constituire nu corespunde prevederilor legii;
- nu se încadrează în prevederile legale referitoare la forma ei juridică de organizare;
- activitatea ei contravine ordinii publice;
- nu a depus, în decurs de 12 luni de la expirarea termenelor stabilite de lege, dări de seamă contabile, fiscale şi statistice;
- capitalul social al ei este sub mărimea minimă obligatorie mai mult de șase luni;
- există alte situații prevăzute de lege.
Astfel, pentru a se iniția lichidarea întreprinderii, urmează a fi înregistrată la organul înregistrării de stat, cererea de dizolvare.
În cazul dizolvării la inițiativa contribuabilului, cererea se depune de către acesta, iar în cazul dizolvării prin hotărâre judecătorească instanța transmite o copie de pe hotărârea irevocabilă organului care a efectuat înregistrarea de stat a persoanei juridice ce se dizolvă.
Care sunt consecințele înregistrării dizolvării?
De la data înregistrării dizolvării, în documentele şi informațiile care emană de la persoana juridică, la denumire trebuie adăugată sintagma „în lichidare”. În caz contrar, lichidatorul persoanei juridice răspunde personal pentru prejudiciul cauzat terților.
Din acest moment se interzice participarea persoanei juridice în lichidare în calitate de fondator (asociat) al altei persoane juridice.
Administratorul nu mai poate întreprinde noi operațiuni, în caz contrar fiind responsabil, personal şi solidar, pentru operațiunile pe care le-a întreprins.
Administratorul întreprinderii devine lichidator dacă organul competent sau instanța de judecată nu desemnează o altă persoană în calitate de lichidator.
Persoana juridică continuă să existe şi după dizolvare în măsura în care este necesar pentru lichidarea patrimoniului.
Care este procedura și acțiunile necesare a fi întreprinse de la înregistrarea dizolvării, lichidarea și radierea persoanei din Registrul de stat?
- Desemnarea lichidatorului și înregistrarea acestuia în Registrul de stat
În cazul desemnării unei alte persoane decât administratorul în calitate de lichidator, organul înregistrării de stat înscrie în Registrul de stat mențiunea privind încetarea activității administratorului.
În acest sens, în termen de 3 zile de la numirea sa, lichidatorul trebuie să notifice desemnarea sa organului înregistrării de stat care a efectuat înregistrarea persoanei juridice.
Pentru înscrierea datelor în Registrul de stat, lichidatorul trebuie să depună următoarele documente:
- cerere, conform modelului aprobat de organul înregistrării de stat;
- hotărârea de desemnare în calitate de lichidator.
- Informarea creditorilor
După înregistrarea desemnării sale, lichidatorul trebuie să publice în „Monitorul Oficial al Republicii Moldova” şi, în mod gratuit, pe pagina web oficială a organului înregistrării de stat un aviz despre lichidarea persoanei juridice.
Totodată, în termen de 15 zile, urmează să informeze pe fiecare creditor cunoscut despre lichidare şi despre termenul de înaintare a creanțelor.
Termenul de înaintare a creanțelor este de 2 luni de la data publicării avizului în „Monitorul Oficial”. Prin hotărârea de lichidare se poate prevedea un termen mai lung, dar care nu va depăși 4 luni.
Fiecare creditor urmează să depună cererile de admitere a creanțelor împreună cu documentele justificative privind creanțele şi cu actele de constituire de garanții direct la lichidator, la adresa indicată de acesta.
Creanțele urmează a fi înaintate în termenul stabilit, or creanțele creditorilor înaintate după expirarea termenului stabilit pentru înaintarea lor se vor executa din contul bunurilor persoanei juridice ce au rămas după executarea creanțelor validate înaintate în termenul stabilit.
În cazul în care lichidatorul respinge creanța, creditorul are dreptul, sub sancțiunea decăderii, ca, în termen de 30 de zile de la data când a fost informat despre respingerea creanței, să înainteze o acțiune în instanța de judecată.
- Examinarea cererilor de admitere a creanțelor și întocmirea bilanțului de lichidare
În termen de 15 zile de la data expirării termenului de înaintare a creanțelor, lichidatorul este obligat să întocmească bilanţul provizoriu de lichidare, care să reflecte valoarea de bilanţ şi valoarea de piaţă a activelor inventariate, inclusiv creanţele înaintate şi validate de lichidator, precum şi cele nerecunoscute de lichidator şi/sau care se află pe rol în instanţa de judecată.
Bilanţul provizoriu de lichidare reflectă creanţele înaintate într-un tabel în care se specifică temeiul, valoarea şi rangul creanţelor, se precizează dacă acestea sunt sub chirografare, garantate, sub condiţie sau nescadente şi se arată numele/denumirea creditorului, suma solicitată de creditor şi suma acceptată de lichidator, precum şi creanţele litigioase.
Lichidatorul urmează să prezinte bilanţul provizoriu de lichidare, în termen de cel mult 10 zile de la data întocmirii, participanților (asociaților, acționarilor, membrilor) şi creditorilor cunoscuți şi urmează a fi aprobat în termen de 30 de zile de către organul sau instanța care a desemnat lichidatorul.
- Lichidarea patrimoniului întreprinderii
Lichidarea patrimoniului presupune înstrăinarea de către lichidator a bunurilor societății dizolvate, în condiții cât mai avantajoase şi în timpul cel mai potrivit.
Lichidarea patrimoniului începe după aprobarea bilanțului provizoriu de lichidare, cu excepția activelor patrimoniale care prezintă riscuri iminente de afectare substanțială a sănătății publice şi/sau individuale ori a mediului înconjurător şi/sau care riscă să piardă din valoare (să se deprecieze), precum și pentru a se evita deteriorarea lor, dispariția din mediul fizic şi/sau virtual, expirarea termenelor de valabilitate a activelor, expirarea avizelor de specialitate (certificate, avize, autorizații etc.) la acestea, pentru a se evita alterarea calității şi/sau reducerea atractivității pe piață ori ieșirea de pe piaţă a activelor, pe care lichidatorul le poate înstrăina și până la aprobarea bilanțului provizoriu de lichidare, însă cu coordonarea în prealabil a acțiunilor cu organul sau instanța de judecată care l-a desemnat.
Lichidatorul trebuie să înceapă şi să încheie procedura de lichidare a bunurilor într-un interval de timp rezonabil, în funcţie de tipul bunului şi de regulile comerciale practicate pe piaţă, care asigură vânzarea la cel mai bun preţ.
- Pe perioada lichidării este interzisă executarea silită pentru creditori în mod individual.
Executarea creanţelor creditorilor validaţi din contul activelor persoanei juridice ce se lichidează se efectuează doar de către lichidator în următoarea ordine:
1. creanţele din dăunarea sănătăţii sau din cauzarea morţii, pe calea capitalizării plăţilor respective pe unitate de timp;
2. creanţele salariale faţă de angajaţi şi remuneraţia datorată conform drepturilor de autor;
3. creanţele pentru creditele acordate de Ministerul Finanţelor (suma principală, dobânda, comisionul de angajament, fondul de risc), pentru creditele interne şi externe acordate cu garanţie de stat, pentru impozite şi alte obligaţii de plată la bugetul public naţional;
4. alte creanţe ale creditorilor.
Executarea creanţelor creditorilor din fiecare rând se face în mod proporţional cu suma creanţelor fiecărui creditor din rândul respectiv. Executarea creanţelor din rândul următor se face după executarea în totalitate a creanţelor creditorilor din rândul precedent.
Creanţele neexecutate din cauza insuficienței de bunuri ale persoanei juridice ce se lichidează se consideră stinse, cu excepția cazului în care faţă de persoana juridică a fost intentat procesul de insolvabilitate.
- Repartizarea activelor rămase ale societății
Activele persoanei juridice cu scop lucrativ dizolvate care au rămas după satisfacerea pretențiilor creditorilor sunt transmise de lichidator membrilor în mod proporțional participațiunii lor la capitalul social.
Repartizarea urmează a fi efectuată după expirarea termenului de 30 de zile de la data aprobării bilanţului definitiv de lichidare şi a planului repartizării activelor, iar în cazul contestării acestor documente, de la data respingerii cererii de contestare printr-o hotărâre judecătorească irevocabilă.
- Întocmirea bilanțului definitiv de lichidare
Lichidatorul, după executarea tuturor creanţelor creditorilor, va întocmi bilanţul definitiv de lichidare şi, odată cu proiectul planului de repartizare a activelor, îl va prezenta spre aprobare organului sau instanței de judecată care l-a desemnat.
- Închiderea conturilor bancare
Până la depunerea documentelor privind radierea din Registrul de stat, persoana juridică în lichidare este obligată, pe propria răspundere, să închidă contul (conturile) bancar.
- Radierea întreprinderii
După repartizarea activelor nete, lichidatorul trebuie să depună la organul înregistrării de stat cererea de radiere a persoanei juridice din registrul de publicitate corespunzător.
Pentru radierea întreprinderii din Registrul de stat se depun următoarele documente:
a) cererea de radiere, conform modelului aprobat de organul înregistrării de stat;
b) bilanţul de lichidare şi planul de repartizare a activelor, aprobate de organul sau instanţa de judecată care a desemnat lichidatorul.
În cazul în care este în vigoare hotărârea instanței de judecată privind lichidarea şi radierea persoanei juridice din Registrul de stat, depunerea acestor documente nu este necesară.
Registratorul adoptă decizia de radiere în termen de 3 zile lucrătoare de la data primirii cererii de radiere.
Este de menționat că, în procedura de lichidare a întreprinderii descrisă mai sus, dacă din bilanţul provizoriu de lichidare rezultă un excedent al pasivelor faţă de active, lichidatorul urmează să depună cerere introductivă privind intentarea procesului de insolvabilitate. Respectiv, în acest caz întreprinderea va fi lichidată ca urmare a procesului de insolvabilitate, desfășurat conform prevederilor Legii insolvabilității nr.149/2012 (în continuare – Legea nr. 149/2012).
Totodată, lichidarea întreprinderii ca urmare a procesului de insolvabilitate poate fi inițiată și de însuși contribuabilul (debitorul) sau de către un creditor al acestuia, în cazul existenței temeiului de insolvabilitate.
Conform Legii nr. 149/2012, temeiul general de intentare a unui proces de insolvabilitate constă în incapacitatea de plată a debitorului. Temeiul special de intentare a unui proces de insolvabilitate constă în supraîndatorarea debitorului în cazul în care acesta este persoană juridică responsabilă de creanțele creditorilor în limitele patrimoniului său. În acest caz, la baza evaluării patrimoniului debitorului trebuie pusă continuarea activității lui dacă acest fapt este posibil.
Nu în ultimul rând, să descriem și procedura de radiere din oficiu a întreprinderii. Această procedură se aplică față de persoanele juridice sau întreprinzătorii individuali inactivi.
Potrivit definiției, persoană juridică inactivă este persoana juridică care, în decurs de 12 luni de la data înregistrării sau pe parcursul ultimilor 3 ani, nu a prezentat dările de seamă fiscale prevăzute de legislaţie, nu a efectuat operaţiuni pe niciun cont bancar, nu este fondator al unei alte persoane juridice, nu are sucursale, nu are datorii la bugetul public naţional, nu a fost înregistrată în calitate de contribuabil al TVA şi nu are înregistrate la Serviciul Fiscal de Stat mașini de casă şi de control cu memorie fiscală.
Întreprinzător individual inactiv este întreprinzătorul individual care, în decurs de 12 luni de la data înregistrării sau pe parcursul ultimilor 3 ani, nu a prezentat dările de seamă prevăzute de legislaţie, nu a efectuat operaţiuni pe niciun cont bancar, nu este fondator al unei alte persoane juridice, nu are sucursale, nu are datorii la bugetul public naţional, nu a fost înregistrat în calitate de contribuabil al TVA şi nu are înregistrate la SFS maşini de casă şi de control cu memorie fiscală.
De menționat că autoritatea fiscală prezintă trimestrial organului înregistrării de stat informaţia despre persoanele juridice inactive și întreprinzătorii individuali inactivi pentru a decide asupra radierii acestora din Registrul de stat.
Astfel, dacă persoana juridică inactivă şi întreprinzătorul individual inactiv nu au datorii la bugetul public naţional, nu deţin maşini de casă şi de control cu memorie fiscală, nu sunt fondatori ai unei alte persoane juridice şi nu au sucursale, în privința acestora va fi inițiată procedura de radiere din Registrul de stat.
În acest sens, procedura de radiere din Registru a contribuabililor menționați, se realizează în următoarele etape:
1. Organul adoptă decizia de iniţiere a procedurii de radiere.
2. În termen de 3 zile lucrătoare de la adoptarea deciziei de iniţiere a procedurii de radiere din Registrul de stat, organul înregistrării de stat publică gratuit pe site-ul său oficial şi în Monitorul Oficial un aviz cu privire la iniţierea procedurii de radiere din Registrul de stat a persoanei juridice inactive şi a întreprinzătorului individual inactiv. Avizul conţine şi date cu privire la modalitatea şi termenele de înaintare a cererilor de către persoana juridică inactivă şi întreprinzătorul individual inactiv ce urmează a fi radiaţi, a creanţelor de către creditori sau de către alte persoane interesate, precum şi adresa la care acestea pot fi depuse.
3. De la publicarea avizului în Monitorul Oficial și pe site-ul organului înregistrării de stat urmează a se scurge un termen de 2 luni, pentru ca să fie înaintate cererile şi creanţele de către creditorii contribuabilului supus procedurii de radiere, precum și de către alte persoane interesate.
4. În termen de 3 zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere a cererilor şi creanţelor de către persoanele interesate, dacă cereri şi creanţe nu au fost înaintate, organul înregistrării de stat adoptă din oficiu decizia de radiere din Registrul de stat a persoanei juridice inactive şi a întreprinzătorului individual inactiv şi îi radiază.
5. În cazul depunerii cererilor şi creanţelor, în ceea ce privește lichidarea şi radierea din Registrul de stat a persoanei juridice inactive şi a întreprinzătorului individual inactiv, organul înregistrării de stat nu este în drept să decidă din oficiu radierea din Registrul de stat a acestora, urmând a fi inițiată procedura de lichidare prin intermediul instanței de judecată, în conformitate cu prevederile Codului civil și de procedură civilă.