Una dintre primele decizii, dar și una dintre cele mai importante, pe care ar trebui să o ia antreprenorul în momentul lansării activității sale, este alegerea formei organizatorico- juridice a afacerii sale. Dat fiind faptul că nu există o formă organizatorică și juridică perfectă pentru toate tipurile de afaceri, ca urmare a adoptării unei decizii corecte și motivate, trebuie să fie luat în considerare domeniul de aplicare al activităților care vor fi desfășurate, resursele disponibile, precum și așteptările antreprenorului pentru viitoarea afacere. Pentru a face o alegere corectă fiecare antreprenor trebuie să-și răspundă la următoarele întrebări:
1) Care va fi domeniul de activitate?
2) Are abilităţi şi deprinderi necesare pentru a gestiona o afacere?
3) Ce responsabilitate își asumă pentru desfăşurarea afacerii?
4) Riscurile și le asumă de unul singur sau își caută parteneri de afaceri?
5) Care este mărimea intereselor financiare pe care planifică să le obţină?
6) Care este modalitatea de organizare a contabilității?
SRL este o societate comercială cu personalitate juridică al cărei capital social este divizat în părţi sociale conform actului de constituire şi ale cărei obligaţii sunt garantate cu patrimoniul societăţii. Asociaţii societăţii cu răspundere limitată poartă răspundere pentru obligaţiile întreprinderii numai în limitele valorii acţiunii (cotelor) care le aparţin.
Statutul juridic al SRL este reglementat de privind societăţile cu răspundere limitată.
SRL este una din formele organizatorică juridice cel mai frecvent aleasă pentru desfășurarea activității de întreprinzător, luînd în considerare faptul că marimea capitalului social este stabilită de fondatorii asociați și că persoanele asociate poartă răspundere limitată.
Societatea îşi exercită, de la data constituirii, drepturile şi obligaţiile sale prin intermediul administratorului. SRL-ul se înregistrează la Agenția Servicii Publice.
Pentru înregistrarea SRL este important de cunoscut faptul că:
– actul de constituire se semnează de toţi fondatorii;
– dacă înregistrarea nu a avut loc în termen de 3 luni de la data semnării a actului de constituire, fondatorii societăţii se eliberează de obligaţiile ce decurg din părţile lor sociale, dacă actul de constituire nu prevede altfel.
– actul de constituire trebuie să conţină datele prevăzute la art.247 Cod Civil şi art.13 din Legea nr.135/2007.
– societatea poate fi constituită de una sau de mai multe persoane fizice şi/sau juridice cărora legea nu le interzice aceasta;
– denumirea deplină a societăţii va include, în mod obligatoriu, cuvintele “societate cu răspundere limitată” scrise în limba română, iar denumirea prescurtată va conţine abrevierea “S.R.L.”;
– mărimea capitalului social al societăţii se stabileşte de către fondatori în statut;
– În calitate de aport la capitalul social pot fi bunuri, inclusiv consumptibile, drepturi patrimoniale, drepturi asupra obiectelor de proprietate intelectuală și bani.
– obiect al aportului în natură poate fi orice bun aflat în circuitul civil. Bunul care face obiectul aportului în natură va fi indicat în actul de constituire;
– aporturile în natură se evaluează în bani de către un evaluator independent şi se aprobă de adunarea generală a asociaţilor;
– actul de constituire al societăţii prevede modalitatea de aprobare a rezultatelor evaluării aportului în natură de către adunarea generală a asociaţilor;
– bunurile ce fac obiectul aportului în natură devin proprietate a societăţii, dacă actul de constituire nu prevede altfel;
– partea socială este indivizibilă, dacă actul de constituire nu prevede altfel;
– asociatul poate deţine o singură parte socială, care nu este mai mică de un leu;
– părțile sociale pot avea mărimi diferite;
– partea socială trebuie să se împartă fără rest la o unitate exprimată în lei;
Odată cu înregistrarea activității la ASP, nu mai este necesară deplasarea la organul fiscal pentru înregistrarea activității, deoarece în mod automat ASP va transmite datele la autoritatea fiscală.
Alte aspecte importante pentru deschiderea unui SRL
- Obținerea semnăturii electronice
- Deschiderea și luarea la evidența fiscală a conturilor bancare
- Trebuie sau nu SRL să dețină echipament de casă și de control?
La efectuarea decontărilor bănești în numerar și/sau prin alt instrument de plată pentru operațiunile economice cu plătitorii, SRL-ul este obligat să utilizeze echipamentul de casă și de control (ECC), eliberând plătitorilor bonurile de casă/documentele fiscale emise de acesta, sau să transmită în formă electronică la numărul de telefon sau adresa electronică indicată, în cazul prezentării până la momentul achitării de către plătitor a datelor privind numărul de telefon sau adresa electronică. Această obligativitate se extinde asupra tuturor unităților structurale (oficiu, magazin, secție, depozit, unitate comercială, automat pentru vînzări (denumit conform uzanțelor internaționale vending machine), terminal cash-in, aparat de schimb valutar, unitate de prestări servicii, inclusiv unitate de transport-taxi etc.).
ECC se instalează în fiecare dintre locurile special amenajate (loc de lucru al casierului, operatorului-casier, vînzătorului, prestatorului etc.) pentru primirea și păstrarea temporară a mijloacelor bănești.
Dacă în cadrul decontărilor bănești contribuabilul acceptă, în modul stabilit, cardurile de plată în calitate de instrument de plată fără numerar sau alt mod de plată, decontările respective se efectuează, de asemenea, prin intermediul echipamentului de casă și de control.
SRL-ul este obligat:
1) să își doteze unitățile structurale cu ECC incluse în Registrul unic al echipamentelor de casă și de control (Registru unic);
2) să înregistreze/reînregistreze (să pună în evidență) ECC, în modul stabilit, la Serviciul Fiscal de Stat și să primească Cartela de înregistrare a echipamentului de casă și de control;
3) să elibereze plătitorului bonul de casă/documentul fiscal emis de ECC pentru operațiunea economică efectuată, care trebuie să corespundă sumei real achitate, iar la cererea plătitorului să completeze și să elibereze factura fiscală sau alt document primar cu regim special;
4) în toate cazurile în care utilizarea ECC este temporar imposibilă (din cauza defectării, deconectării rețelei electrice etc.), să suspende activitatea sau să reorganizeze lucrul în continuare, eliberând plătitorilor bonuri de plată;
5) să afișeze la vedere anunțuri despre obligativitatea prezenței bonurilor de casă/documentelor fiscale la examinarea reclamațiilor consumatorilor și cererea de a prelua și a păstra bonurile de casă/documentele fiscale. În cazul în care la operațiunea economică se anexează și alte documente probatoare, anunțurile vor face referire la acestea;
6) să asigure păstrarea documentației de exploatare pe toată perioada de exploatare a ECC;
7) să scoată din evidență și din exploatare, în modul stabilit, ECC în toate cazurile imposibilității utilizării lor de către entitate (defectarea, pierderea mașinii de casă și de control, reînregistrarea, lichidarea entității etc.), precum și cele excluse din Registrul unic;
8) să informeze în scris Serviciul Fiscal de Stat despre sistarea activității unității structurale în care este înregistrat ECC;
9) să ofere colaboratorilor organelor abilitate cu funcții de control, în limitele competențelor acestora, acces liber la echipamentul de casă și de control, la informația și documentația de exploatare a lor. SRL este obligată să asigure păstrarea documentației de exploatare pe toată perioada de exploatare a mașinii de casă și de control/imprimantei fiscale, iar a rapoartelor de închidere zilnică (lipite în Registrul MCC/IF) nu mai puțin de 4 ani de la momentul emiterii acestora, precum și să asigure păstrarea memoriei fiscale și/sau SD cardului înlocuite, precum și suporturile pe hîrtie sau electronice pe care au fost înscrise datele la citirea memoriei fiscale și/sau a SD cardului pe parcursul a 6 ani. Bonurile de plată și anume seria și numărul se obțin de la organul fiscal similar facturilor fiscale prin comanda online a diapazonului de numere. Recomandăm ca la inițierea activității în cazul în care SRL încasează în numerar să-și solicite bonuri de plată pentru ca în eventualitatea în care ECC nu va funcționa să elibereze cumpărătorilor bonuri de plată.