fbpx

Follow Us

TAXE TERASE CAFENELE

Sar putea să-ți placă și...

Web sitesi için Hava Tahmini widget

Agentul economic deține în mun. (orașul) Chișinău mai multe cafenele. În perioada de vară, acesta deschide și terase, care sunt atașate de cafenele. Prin intermediul acestora, atât în anul 2023, cât și în anul 2024, agentul a comercializat/comercializează și băuturi alcoolice.

Potrivit prevederilor Anexei nr. 3 la  Consiliului Municipal Chișinău nr. 21/10 din 14.12.2022 (în continuare – Decizia CMC nr. 21/10/2022), cât și Anexei nr. 3 la  Consiliului Municipal Chișinău nr. 9/2 din 23.07.2024 (în continuare – Decizia CMC nr. 9/2/2024), pentru unitățile comerciale în care se comercializează producție alcoolică mărimea taxei pentru unitățile de comerț și/sau de prestări servicii se majorează cu 30% față de taxa stabilită pentru unitățile de alimentație publică.           

În această situație, apare obligația de notificare a teraselor, inclusiv de calculare și achitare a taxei pentru unitățile de comerț și/sau de prestări servicii? În caz că da, obligația de aplicare a coeficientului de majorare a taxei pentru unitățile de comerț și/sau de prestare a serviciilor, stabilit prin Decizia respectivă, apare doar aferent cafenelelor sau și a teraselor care sunt atașate de cafenelele respective?

Potrivit art. 290 lit. e) din Codul fiscal (în continuare – CF), subiecții impunerii cu taxa pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii (în continuare – taxa) sunt persoanele fizice care desfășoară activitate de întreprinzător și persoanele juridice care dispun de obiecte ale impunerii.

Obiect al impunerii și baza impozabilă aferente taxei, conform art. 291 alin. (1) lit. e) din CF și lit. e) col. 2) din Anexa la Titlul VII al CF, sunt unitățile care corespund tipologiei unităţilor comerciale stabilite conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr. 5 la Legea nr. 231/2010 cu privire la comerţul interior (în continuare – Lege nr. 231/2010).

Potrivit art. 7 alin. (2) din Legea nr. 231/2010, tipologia unităţilor comerciale se stabileşte conform nomenclatorului prevăzut în Anexa nr. 5.

Conform Nomenclatorului unităților comerciale, aprobat prin Anexa nr. 5 la Legea nr. 231/2010:

cafeneaua este unitatea care oferă consumatorilor o gamă de bucate culinare de complexitate medie şi băuturi, inferioară celei de restaurant după modul de servire şi prezentare.

Cafenelele se pot deosebi conform specializării pe grupuri de clienţi sau interes, cu sortimentul de preparate culinare şi produse corespunzătoare tematicii (cafenea-îngheţată, lacto-cafenea, cafenea pentru adolescenţi, cafenea pentru copii, dietetică, internet etc.).

Metoda de deservire a clienţilor se efectuează, de regulă, prin chelneri sau autodeservire (pct. 50):

terasa este unitate amenajată pe teren în aer liber, în bază de pavilion, hală sau alte structuri sau părţi ale acestora ori construcţii uşor demontabile, fiind admisă montarea de podiumuri uşor demontabile (în cazul denivelării terenului), dotată cu mobilier, precum mese, scaune, umbrele, copertine etc., pentru a servi consumatorii cu produse pentru a servi consumatorii cu produse inclusiv din unitatea de alimentaţie publică căreia i se atribuie.

În unitate trebuie asigurate condiţii minime de salubritate, precum şi acces la WC (toaletă, closet) pentru consumatori. Deţinătorii de terase alăturate pot organiza un spaţiu comun (blocuri sanitare) destinat serviciilor de WC, la o distanţă rezonabilă de suprafaţa comercială. Autorităţile publice locale vor asigura asistenţă în planificarea, proiectarea, conectarea la reţelele edilitare şi amenajarea blocurilor sanitare menţionate sau acordarea de spaţii/terenuri pentru amplasarea toaletelor bio (poziția 59).

De menționat că, în contextul prevederilor art. 14 alin. (1) și art. 15 alin. (2) al Legii nr. 231/2010, activitatea de comerţ este condiționată de depunerea notificării în comerţ de persoana înregistrată în condițiile legii – în mod separat pentru fiecare unitate comercială, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 12 alin. (5) şi la art. 121 alin. (1).

Notificarea, potrivit art. 14 alin. (5) și (6) al Legii nr. 231/2010, va conține date generale obligatorii conform alin. (6), precum și alte date corespunzătoare specificului activității, tipului unității comerciale. Datele generale obligatorii pentru notificare sunt:

a) denumirea/numele, sediul/domiciliul, IDNO/IDNP şi datele de contact ale comerciantului sau ale reprezentantului său legal;

b) denumirea şi codul activităţii de comerţ conform anexei nr. 1 (la nivel de patru cifre), cu menţiunea privind comercializarea producţiei alcoolice, a berii şi/sau a articolelor din tutun;

c) denumirea şi adresa unităţii comerciale sau a pieţei/amplasamentului;

d) tipul unităţii comerciale conform Nomenclatorului unităţilor comerciale;

e) programul de activitate al unităţii comerciale;

f) numărul cadastral al bunului imobil de amplasare a unităţii comerciale, cu excepţia comerţului ambulant;

g) indicarea amplasării unităţii comerciale în bloc locativ;

h) suprafaţa comercială sau/şi totală, după caz;

i) declaraţia pe propria răspundere a comerciantului privind respectarea legislaţiei.

Subsecvent, necesită de specificat că, în cazul teraselor, Nomenclatorul unităților comerciale distinge următoarele subcategorii de terase:

– terasă de sine stătătoare – unitatea amenajată separat o altă unitate de alimentație publică, care urmează a fi notificată separat. Alături de denumirea de firmă se scrie cuvântul „TERASĂ” (subpoziția 59.1);

terasă adiacentă – unitatea adiacentă unității de alimentație publică, care urmează a fi notificată separat (subpoziția 59.2);

terasă de sezon (de vară) – unitatea care poate funcționa în perioadele determinate de autoritatea publice locale și poate fi de subtipul „terasă de sine stătătoare” sau „terasă adiacentă” (subpoziția 59.3).

Totodată, în cadrul procedurii de notificare a terasei, comerciantul urmează să notifice doar subtipul corespunzător caracteristicilor aferente „terasei de sine stătătoare” (subpoziția 59.1), „terasei adiacente” (subpoziția 59.2) sau „terasei de sezon (de vară)” (subpoziția 59.3).

De asemenea, la notificarea subtipului „terasă de sezon (de vară)” comerciantul urmează să facă referință, corespunzător, la faptul dacă aceasta este o „terasă de sine stătătoare” sau o „terasă adiacentă”.

Respectiv, în contextul celor expuse, terasele deținute de către agenții economici constituie unități de comerț și urmează a fi supuse notificării separat de alte categorii de unități de alimentație publică, reglementate de Nomenclatorul unităților comerciale.

Cât privește calculul taxei, potrivit art. 293 din CF, acesta se efectuează de către subiecții impunerii, în funcție de baza impozabilă și de cotele taxei. Potrivit art. 297 alin. (6) din CF, prin derogare de la prevederile alin. (5), cotele impunerii în cazul taxei se vor stabili de către autoritatea deliberativă a administrației publice locale în funcție de genul de activitate desfășurat, tipul de obiecte ale impunerii, locul amplasării, suprafața ocupată de unitățile de comerț și/sau de prestare a serviciilor, categoria mărfurilor comercializate și a serviciilor prestate, regimul de activitate.

În cazul obiectelor impunerii cu taxa, reieșind din prevederile art. 293 alin. (5) din CF, aceasta se calculează din ziua indicată de către autoritatea administrației publice locale (în continuare – AAPL) în notificările corespunzătoare și până în ziua în care termenul de valabilitate a notificărilor a expirat sau acestea au fost suspendate, anulate, retrase în modul stabilit de legislația în vigoare.

Astfel, obligația de calculare și achitare a taxei apare în cazul fiecărei unități de comerț care necesită a fi supusă procedurii de notificare, în condițiile în care taxa este aplicată de către AAPL pentru perioada fiscală corespunzătoare.

Aferent Deciziei CMC nr. 21/10/2022 – cotele taxelor locale, în temeiul pct. 31 din Dispoziția Primarului General al mun. Chișinău nr. 663-d din 29.12.2023 ”Cu privire la aplicarea bugetului municipal Chișinău provizoriu pe anul 2024”, se aplică pentru perioadele fiscale începând cu trimestrul I al anului 2023 și până în trimestrul III al anului 2024 (pentru perioada 01 iulie – 25 iulie 2024). Totodată, cotele taxelor locale statutate în Decizia CMC nr. 9/2/2024 se aplică începând cu 26 iulie 2024  – data intrării în vigoare a Deciziei respective.

De menționat că atât în tabelul anexei nr. 3 „Cotele taxei pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii din mun. Chișinău pentru anul 2023” la Decizia CMC nr. 21/10/2022, cât și în tabelul anexei nr. 3 ”Cotele taxei pentru unitățile comerciale și/sau de prestări servicii din mun. Chișinău pentru anul 2024” la Decizia CMC nr. 9/2/2024, sunt incluse cotele taxei atât pentru tipul de unități „Cafenele” (pct. 6), cât și pentru tipul de unități „Terase” (pct. 12 și 13).

La fel, potrivit pct. 2 subpct. 2.2 al compartimentului „Note” din Anexa anexele nr. 3 la Deciziile CMC respective, mărimea taxei se majorează pentru unitățile comerciale în care se comercializează producție alcoolică cu 30% față de taxa stabilită pentru unitățile de alimentație publică.

Drept urmare, agentul economic deținător de cafenele și terase (atât de terase de sine stătătoare, cât și adiacente) are obligația de a calcula și achita taxa pentru fiecare unitate de comerț în parte, aplicând, pentru perioadele fiscale începând cu trimestrul I 2023 și până la data de 25 iulie 2024 inclusiv, cota corespunzătoare, prevăzută în Anexa nr. 3 la  iar, începând cu 26 iulie 2024 – cota corespunzătoare prevăzută în Anexa nr. 3 la . Totodată, în condițiile comercializării producției alcoolice prin intermediul acestor unități agentul economic urmează să aplice și coeficientul de majorare în mărime de 30% față de cota taxei stabilite prin Deciziile respective.